Jak złożyć wniosek o szacowanie szkód w uprawach rolnych spowodowanych wystąpieniem suszy w 2023 r
1 sierpnia 2023
Wniosek o oszacowanie strat w uprawach rolnych spowodowanych przez suszę można złożyć indywidualnie drogą elektroniczną przez aplikację publiczną, którą Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uruchomiło 21 lipca 2023 r.
Link do aplikacji publicznej na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/web/rolnictwo/susza-rolnicza2
Rozporządzeniem Rady Ministrów wprowadzono nowe przepisy w dniu 13 lipca 2023 r. (Dz.U. 2023 poz. 1350) umożliwiające złożenie wniosku do komisji gminnej powołanej przez Wojewodę .
Deklaracja przez producenta rolnego zgłoszenia o oszacowanie strat w uprawach rolnych do komisji Gminnej powołanej przez Wojewodę nie zwalnia producenta rolnego od złożenia wniosku przez publiczną aplikację, która została uruchomiona przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na 2023 r. ‘’Zgłoś szkodę rolniczą” logowanie do aplikacji przez profil zaufany, bankowość elektroniczną , e-dowód
Zgłoszenie szkód przez aplikację powstałych w wyniku suszy można zgłaszać po zbiorze plonów.
Szczegółowe informacje o wystąpieniu suszy na terenie danej gminy można uzyskać na stronie:
https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023,2001043/
Komisja bez złożenia wniosku przez rolnika, w aplikacji publicznej nie będzie miała możliwości uzupełnienia odpowiedniego raportu , który ilustrował będzie wyniki lustracji w terenie.
Rolnik ma dwie możliwości zgłoszenia strat powstałych w wyniku suszy:
- Złożyć wniosek przez aplikację publiczną / wniosek można złożyć po zbiorze plonu głównego w terminie określonym na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi./
- Złożyć wniosek do miejscowego urzędu - komisji Gminnej/ uprawa w dniu lustracji musi znajdować się na polu./
Komisja sporządza raport, który nie jest wystarczający na otrzymanie wsparcia. Konieczne jest złożenie wniosku przez aplikację.
Natomiast rolnik który złożył wniosek przez aplikację publiczną dostępną na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wis będzie mógł wygenerować kalkulację lub protokół strat, będący podstawą otrzymania wsparcia.
Wnioski o szacowanie szkód powstałych w wyniku suszy można składać w Urzędzie Gminy Sieciechów w godzinach pracy urzędu .
Do wniosku należy dołączyć :
- kopię wniosku o płatności bezpośrednie za 2023 r.
- w przypadku posiadania zwierząt kopię zgłoszenia do Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ) / księga stada /paszporty.
Wójt Gminy Sieciechów
/-/ Arkadiusz Guba